علائم خرابی ماژول کنترل ABS

علائم خرابی ماژول کنترل ABS

علائم خرابی ماژول کنترل ABS

ماژول کنترل ABS (سیستم ترمز ضد قفل) بخش مهمی از سیستم ترمز ضد قفل است. با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌های خودرو هنگام ترمزگیری، کنترل بیشتری خودرو به شما می‌دهد. از آنجایی که ماژول کنترل ABS عملکرد مهمی را انجام می دهد، به نظر می رسد که یک ماژول معیوب باعث ایجاد مشکل در سیستم ترمز می شود. بیایید نگاهی دقیق‌تر به علائم یک ماژول کنترل ABS بد بیندازیم، اما ابتدا بیایید نحوه عملکرد آن را بیاموزیم.

علائم خرابی ماژول ABS

ماژول ABS یکی از اجزای اصلی سیستم ترمز خودرو است که وظیفه کنترل ترمزهای ضد قفل را بر عهده دارد. اگر این ماژول خراب شود، ممکن است علایم مختلفی ظاهر شود که نشان دهنده مشکلات مختلف در سیستم ترمز خودرو باشد. برخی از علائم خرابی ماژول ABS شامل عدم کارکرد صحیح ترمزهای ضد قفل، چراغ هشدار ABS روشن شده در صفحه داشبورد، افزایش فشار ترمز و یا کاهش عملکرد ترمزی خودرو می‌باشد.

به طور کلی، در صورتی که هر یک از این علایم را مشاهده کردید، توصیه می‌شود به یک تکنسین ماهر و متخصص مراجعه کنید تا علت دقیق خرابی ماژول ABS را تشخیص داده و رفع نماید. به این ترتیب، از ایمنی و عملکرد صحیح ترمز خودرو خود اطمینان حاصل کنید.

یک ماژول کنترل ABS چگونه کار می کند؟

عملکرد یک ماژول کنترل ABS

عملکرد یک ماژول کنترل ABS

ماژول کنترل ABS مایع ترمز تحت فشار را در خطوط ترمز لاستیک کنترل می کند.

سه نوع سیستم ترمز ضد قفل وجود دارد که همگی دارای اجزای مشابه هستند. یکی از این قطعات، ماژول کنترل ABS است. هنگامی که پدال ترمز فشار داده می شود، ماژول کنترل ABS به سرعت مایع ترمز را به داخل لاستیک های خودرو پمپ می کند. این پمپ های هیدرولیک کوچکی را کنترل می کند که روغن ترمز تحت فشار را به خطوط ترمز لاستیک می فرستد. این به نوبه خود باعث کاهش سرعت خودرو و حفظ کنترل کامل بر روی آن می شود.

در سرعت های پایین، پمپ فرمان فشاری برای چرخاندن چرخ ها فراهم می کند. پمپاژ روغن ترمز از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند و به شما امکان می دهد ماشین خود را به سمتی که می خواهید هدایت کنید.

علائم خرابی ماژول کنترل ABS

یک ماژول کنترل ABS ممکن است به دلایل مختلفی معیوب شود. یکی از نشانه های رایج ماژول کنترل ABS بد، فعال شدن یکی از چراغ های هشدار دهنده خودرو روی داشبورد، یعنی چراغ ABS است. همراه با فعال شدن چراغ ABS، سایر مشکلات رایج ABS در زیر توضیح داده شده است.

قفل ترمز

یک ماژول کنترل ABS از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. یک سیستم ترمز ضد قفل موثر باید چرخ ها را در هنگام ترمز بچرخاند. آنها نباید قفل شوند، در غیر این صورت نمی توانید هدایت کنید یا در توقف با مشکل مواجه شوید.

در هنگام ترمزگیری، اگر ABS تشخیص دهد که ممکن است یک چرخ قفل شود یا یک مجموعه از ترمزها سخت تر از دیگری کار می کند، به سرعت مایع را از طریق یک سوپاپ مخصوص به نام مدولاتور به داخل و خارج خط ترمز پمپ می کند. چرخش سریع روغن ترمز گاهی اوقات می تواند باعث لرزش وسیله نقلیه شما شود که نشان دهنده خرابی ماژول کنترل ABS است.

افزایش تلاش برای ترمز مورد نیاز است

افزایش تلاش برای ترمز مورد نیاز است

پدال های ترمز اسفنجی به عنوان نشانه ای از خرابی ماژول کنترل ABS

پدال های ترمز اسفنجی نشانه رایجی از خرابی ماژول کنترل ABS است که معمولاً زمانی اتفاق می افتد که سطح روغن ترمز پایین بیاید.

علائم خرابی ماژول ABS شامل پدال های ترمز اسفنجی نیز می باشد. این اتفاق می افتد اگر روغن ترمز به زیر سطح مورد نیاز در مخزن کاهش یابد یا به دلیل خرابی ماژول کنترل ABS.

ماژول کنترل ABS در صورت لزوم مایع ترمز اضافی را به داخل ترمز پمپ می کند. هرچه سریعتر پدال ترمز فشار داده شود، مایع بیشتری به خط ترمز پمپ می شود تا زمانی که بدون قفل شدن چرخ به فشار کامل ترمز برسند.

در این مدت، اگر پدال‌های ترمز اسفنجی را تجربه می‌کنید، به این دلیل است که ترمزهای شما روغن ترمز بیشتری را از واحد ABS دریافت کرده‌اند. پدال ترمز بدون پاسخ را نباید به سادگی گرفت.

چراغ موتور یا نور ABS فعال شده را بررسی کنید

چراغ موتور یا نور ABS فعال شده را بررسی کنید

  • چراغ موتور یا نور ABS فعال شده را بررسی کنید
  • چراغ ABS روی داشبورد خودرو
  • هر گونه مشکل در سیستم ABS اغلب با فعال شدن چراغ ABS روی داشبورد خودرو نشان داده می شود.

هنگامی که یک ماژول کنترل ABS از کار می افتد، یا چراغ چک موتور یا چراغ ABS روی داشبورد فعال می شود. با روشن شدن چراغ ABS، ممکن است هنگام ترمز گرفتن، واکنش چرخشی کندی را تجربه کنید. این نشان دهنده سطح پایین روغن ترمز، خرابی ماژول کنترل ABS یا شل بودن یا معیوب بودن سیم سنسور ABS است.

کنترل کشش ضعیف

کنترل کشش ضعیف

کنترل کشش ضعیف

از دست دادن کشش نشانه خرابی ماژول کنترل ABS است

اگر ماژول کنترل ABS معیوب داشته باشید، ممکن است کشش و کنترل خودرو را در شرایط آب و هوایی بد از دست بدهید.

یکی دیگر از علائم ماژول کنترل ABS بد، کنترل کشش ضعیف است. همانطور که در بالا توضیح داده شد، زمانی که مدولاتور ABS قفل شدن چرخ بالقوه یا مجموعه ای از ترمزها را بیشتر از بقیه کار می کند، شروع به پمپاژ بیشتر مایع ترمز به ترمزهای آسیب دیده می کند.

با یک ماژول کنترل ABS بد، به دلیل فشار ترمز بالای یک مجموعه از چرخ ها نسبت به بقیه، احتمال از دست دادن کشش وجود دارد. باید از رانندگی با ماژول ABS بد اجتناب کنید زیرا می تواند شما را به موقعیت های خطرناک با کنترل کشش ضعیف هدایت کند.

قرائت های نادرست سرعت سنج

قرائت های نادرست سرعت سنج

  • قرائت های نادرست سرعت سنج
  • خوانش نادرست سرعت سنج به دلیل خرابی ماژول کنترل ABS
  • اگر با ماژول کنترل ABS بد روبرو هستید، خوانش سرعت سنج ممکن است دقیق نباشد.

یکی از علائم خرابی ماژول ABS، خوانش نادرست سرعت سنج است. این به این دلیل است که مدولاتور ABS سیگنال های سرعت صحیح را به سرعت سنج ارسال می کند. در حالی که یک معیوب نشان می دهد که شما یا سریعتر یا کندتر از سرعت واقعی پیش می روید.

این می تواند خطرناک باشد زیرا ممکن است متوجه نشوید که بیش از حد سرعت مجاز رانندگی می کنید. علاوه بر این، شما می توانید برای رانندگی برخلاف محدودیت های سرعت در امارات جریمه شوید.

تعمیر بلوک ای بی اس

حرفه‌ای تعمیرکار بلوک ABS، کارشناس ترمز خودرو، با مهارت و استعداد خود، بلوک ABS را در خودروها به‌روزرسانی و تعمیر می‌کند. این بلوک، قطعه اساسی در سیستم ترمز است که نقش بسیار حیاتی در بهبود عملکرد و ایمنی ترمز خودرو دارد.

بلوک ABS، یک سامانه الکترونیکی است که با کنترل و تنظیم فشار ترمز، از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز زدن جلوگیری می‌کند. تعمیرکار بلوک ABS مسئولیت نگهداری، تعمیر و تنظیمات لازم برای این سیستم را بر عهده دارد.

حرفه‌ای که باید بلوک ABS ترمز خودرو را تعمیر کند، باید دقت و دانش لازم را در زمینه اصول عملکرد و تعمیر و نگهداری این بلوک داشته باشد. او باید توانایی تشخیص هرگونه مشکل در سیستم ترمز با بلوک ABS را داشته و بتواند مشکل را به درستی برطرف کند تا عملکرد صحیح این سیستم تضمین شود.

تصلیح کار بلوک ABS ترمز خودرو یک کار حرفه‌ای و با تجربه است که با دانش فنی بالا و تجربه مناسب، به بهبود عملکرد و ایمنی ترمز خودرو کمک می‌کند.

آیا می توانید با ماژول ABS خراب رانندگی کنید؟

یک ماژول کنترل خراب ABS علائم قفل شدن چرخ ها و عدم پاسخگویی پدال های ترمز را نشان می دهد. چنین قطعاتی باید برای یک تجربه رانندگی بهینه عملیاتی باقی بمانند، در غیر این صورت این مشکلات ترمز خودرو می تواند منجر به تصادفات رانندگی بالقوه شود. بنابراین، باید از رانندگی با ماژول ABS بد اجتناب کرد.

چگونه می توانم ماژول کنترل ABS خود را ریست کنم؟

در خودروهای مدرن، می‌توانید با استفاده از یک اسکنر OBD سازگار، ماژول کنترل ABS را بازنشانی کنید. این ماژول کنترل را تازه می کند و خطاهای رخ داده را برطرف می کند.

همه اینها در مورد علائم خرابی ماژول کنترل ABS است. به محض تشخیص ماژول کنترل ABS معیوب، باید فوراً آن را تعویض کنید. به طور کلی، شما می توانید انتظار داشته باشید که یک ماژول کنترل ABS تقریباً 10 سال عمر کند. با این حال، اگر مشکلات رایج ABS زودهنگام ظاهر شد، توصیه نمی شود خودرو را بازرسی کنید و از رانندگی با آن خودداری کنید.

گفته می شود، اگر خودروی شما با وجود تعمیر و نگهداری منظم خودرو، مشکلات مکرری را ایجاد می کند، بهتر است به خودروی دیگری بروید. شما می توانید این خودروهای دست دوم را برای فروش در امارات جستجو کنید و انتخاب ایده آل خود را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

آموزش مکانیک خودرو

آموزش برق خودرو

آموزش تعمیرات ایسیو(ECU) خودرو

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس جهت مشاوره