اگر زنجیر تایم در حین رانندگی پاره شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر زنجیر تایم در حین رانندگی پاره شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر زنجیر تایم در حین رانندگی پاره شود چه اتفاقی می افتد؟زنجیر تایم یکی از اجزای حیاتی موتور احتراق داخلی است. عملکرد آن این است که میل بادامک و میل لنگ را با هم در یک سرعت بچرخاند. این امر باعث می شود سوپاپ های موتور دقیقاً در زمان های مناسب باز و بسته شوند.

اینها دریچه هایی هستند که به هوا و سوخت اجازه می دهند به داخل محفظه احتراق داخلی جریان پیدا کنند. همانطور که احتمالا می دانید، موتور برای احتراق موفق به مقدار مناسبی از مخلوط هوا و سوخت نیاز دارد. به این ترتیب، می توان مقدار مناسبی نیرو برای برآوردن نیازهای خودرو تولید کرد.

اگر زنجیره تایم پاره شود، کل فرآیند احتراق داخلی را به خطر می اندازد. این بدان معنی است که دیگر نمی توانید وسیله نقلیه خود را رانندگی کنید.

اگر زنجیر تایم شما پاره شود چه انتظاری دارید؟

زنجیر تایم کشیده

زنجیر تایم کشیده

اگر می خواهید بدانید که وقتی زنجیر تایم در حین رانندگی قطع می شود دقیقا چه اتفاقی می افتد، بستگی به این دارد که موتور تداخلی دارید یا موتور بدون تداخل. اگرچه هر دو موتورهای احتراق داخلی هستند، کلمه “تداخل” به پیکربندی زمان بندی موتور اشاره دارد.

مهم نیست که چه نوع موتوری دارید، زنجیر تایم شکسته باعث می شود موتور شما فوراً از کار بیفتد و خاموش شود.

با از دست دادن شتاب، باید به سرعت به کنار جاده بروید. این موقعیتی نیست که به شما اجازه دهد به رانندگی ادامه دهید. وسیله نقلیه شما به سادگی بدون زنجیر تایم کار نمی کند.

موتورهای تداخلی

هنگامی که شما یک موتور تداخلی دارید، اگر زنجیر تایم قطع شود، اوضاع می تواند خیلی سریع زشت شود.

فاصله تنگ بین سوپاپ ها و پیستون ها در این نوع موتورها این امکان را فراهم می کند که در صورت از کار افتادن زنجیر تایم، پیستون ها به سوپاپ های باز شده برخورد کنند. این می تواند منجر به آسیب قابل توجهی از جمله خم شدن یا شکستن سوپاپ ها و حتی آسیب به سیلندر شود.

این موارد بسیار گران قیمت برای تعمیر یا تعویض هستند. احتمالاً بهتر است یا یک موتور جدید بخرید یا احتمالاً در اتومبیل خود با ضرر برای یک موتور جدید معامله کنید.

موتورهای بدون تداخل

اگر موتور بدون تداخل دارید، نتیجه شکسته شدن زنجیر تایم آنقدر شدید نخواهد بود. این به سادگی باعث می شود موتور شما خاموش شود اما همین.

این به این دلیل است که شکاف بین پیستون ها و سوپاپ ها به گونه ای طراحی شده است که از هرگونه تماس بین آنها جلوگیری کند، حتی اگر زمان بندی خاموش باشد. اگر زنجیر پاره شود، موتور شما از کار می افتد، اما آسیب به آن شدید نخواهد بود.

به احتمال زیاد فقط باید زنجیر شکسته و سخت افزار مربوطه را تعویض کنید تا ماشین خود را به جاده بازگردانید.

احتمال پاره شدن زنجیر تایم در حین رانندگی چقدر است؟

راننده ترسیده

راننده ترسیده

این مهم است که بدانید زنجیر تایم به گونه ای طراحی شده اند که برای مدت طولانی دوام بیاورند – اغلب از خود ماشین دوام بیشتری دارند! احتمال شکستگی بسیار کم است. با این حال، این بدان معنا نیست که غیرممکن است که زنجیر تایم شکست بخورد و شما را برای مدتی سرگردان بگذارد.

زنجیر تایم که از حلقه های فلزی تشکیل شده است، می تواند به دلیل سایش و پارگی کشیده شود یا حتی پاره شود. با افزایش مسافت پیموده شده موتور شما، احتمال بروز مشکل زنجیر تایم افزایش می یابد. اما زیاد نگران نباشید، زیرا زنجیر تایم معمولاً بیشتر از همتایان خود، تسمه‌های تایم عمر می‌کند.

تعمیر و نگهداری منظم کلیدی است که زنجیر تایم شما را همانطور که باید اجرا می کند. روغن کاری زنجیر تایم طبق توصیه سازنده خودرو بسیار مهم است، بنابراین از تعویض منظم روغن مطلع باشید. این به طور قابل توجهی احتمال خرابی زنجیر تایم را در حین رانندگی کاهش می دهد.

با این حال، علیرغم بهترین تلاش شما، هنوز ممکن است زنجیر تایم به طور غیرمنتظره ای از بین برود. عواملی مانند عیوب ساخت، روغن کاری ناکافی، یا صرفاً یک موتور با مسافت پیموده شده بیشتر می تواند در پتانسیل خرابی نقش داشته باشد.

چه خودروهایی بیشترین خطر خرابی زنجیر تایم را دارند؟

طبیعی است که تعجب کنید که آیا وسیله نقلیه شما ممکن است در معرض خطر بیشتری از خرابی زنجیر تایم باشد، به خصوص زمانی که در سفرهای جاده ای یا رفت و آمد روزانه خود هستید. برخی از خودروها به دلیل معیوب بودن قطعات یا مشکلات ساخت، دارای ریسک بالاتری هستند.

به عنوان مثال، مدل‌های مختلف GMC از جمله Terrain و Acadia مشکلاتی را در مورد زنجیره‌های زمان‌بندی با فراخوان‌هایی که برای چند سال صادر می‌شوند، شناخته‌اند. نمونه دیگر موتور 2.0t TSI است که در مدل های فولکس واگن و آئودی از سال 2008 تا 2014 یافت می شود. بسیاری از مالکان با زنجیر تایم موجود در آن موتور مشکلاتی را تجربه کرده اند.

ایده خوبی است که در اینترنت برای سال، ساخت و مدل خودروی خود جستجو کنید تا ببینید آیا مشکلات زنجیر تایم وجود دارد یا خیر (مثال: «مشکلات زنجیر تایم BMW M3 2010»).

همچنین ، از هر گونه فراخوانی مربوط به زنجیر تایم در ساخت و مدل خاص خود آگاه باشید تا بتوانید قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود به آن رسیدگی کنید.

کاهش احتمال شکست زنجیر تایم

احتمالاً از خود می‌پرسید که چگونه می‌توانید مطمئن شوید زنجیر تایم‌بندی شما خراب نمی‌شود، درست است؟ خوب، در حالی که هیچ روش 100٪ بی‌اشتباهی برای تضمین شکست آن وجود ندارد، قطعاً می‌توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن خطر انجام دهید.

اول از همه، شما می خواهید در مراقبت از وسیله نقلیه خود بمانید. تعویض منظم روغن کلیدی است، زیرا به روغن کاری زنجیر تایم کمک می کند و از تجمع زباله های مضر جلوگیری می کند. دفترچه راهنمای مالک خود را از نظر فاصله زمانی تعویض روغن توصیه شده توسط سازنده بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد صدای غیرعادی موتور است. اگر شروع به شنیدن صدای تق تق یا تق تق از موتور خود می کنید، می تواند نشانه ای از خرابی زنجیر تایم باشد. این را نادیده نگیرید! خودروی خود را در اسرع وقت به مکانیک واجد شرایط تحویل دهید تا آن را بررسی کند. تشخیص زودهنگام می تواند از آسیب بیشتر به موتور شما جلوگیری کند.

مطالب مرتبط:

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس جهت مشاوره