اگر بنزین را در موتور دیزل بریزید چه اتفاقی می افتد؟

اگر بنزین را در موتور دیزل بریزید چه اتفاقی می افتد؟

اگر بنزین را در موتور دیزل بریزید چه اتفاقی می افتد؟

موتورهای دیزلی و بنزینی متفاوت عمل می کنند و برای کارکرد صحیح به سوخت خاصی نیاز دارند. پمپ بنزین ها از نازل های با اندازه های مختلف برای جلوگیری از اختلاط استفاده می کنند. با این حال، یک نازل کوچکتر بنزین هنوز می تواند در باک خودروی دیزلی جا شود.

در حالی که استفاده تصادفی از روغن موتور اشتباه ایده آل نیست، استفاده از سوخت نامناسب می تواند فاجعه بار باشد. اما اگر به طور تصادفی بنزین را در موتور دیزلی قرار دهید دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ و اگر این اتفاق بیفتد چه باید بکنید (و انجام ندهید)؟

بنزین در مقابل دیزل

تعدادی تفاوت کلیدی بین بنزین و سوخت دیزل از نظر ترکیب و مکانیسم عملکردی آنها وجود دارد. بارزترین تفاوت این دو سوخت در نحوه اشتعال آنهاست.

بنزین هنگامی که از طریق جرقه ای که زمان مناسبی دارد، از شمع مشتعل می شود، می سوزد. از سوی دیگر، سوخت دیزل تحت گرمای تولید شده توسط تراکم زیاد می‌سوزد.

نوسانات کلی بنزین و سوخت دیزل نیز با معیارهای کلی مختلف رتبه بندی می شود.

به بنزین یک رتبه بندی اکتان کلی داده می شود که معمولاً بین 87 تا 90+ متغیر است و انتهای پایین این طیف به عنوان درجه “استاندارد” عمل می کند. از طرف دیگر به سوخت دیزل رتبه ستان داده می شود که به طور کلی بین 40-55 قرار می گیرد.

سوخت دیزل، به طور متوسط، کندتر از بنزین می سوزد، اما بازده انرژی بالاتری در هر چرخه احتراق تولید می کند. اگرچه چنین ارقامی از یک کاربرد به کاربرد دیگر متفاوت است، احتراق دیزل عموماً 20 درصد از نظر حجمی کارآمدتر از بنزین است. این بیشتر گشتاور افزایش یافته را تولید می کند که موتورهای دیزلی به آن معروف هستند.

اثرات فوری و کوتاه مدت (گاز در موتور دیزل)

تعدادی از اثرات کوتاه مدت وجود دارد که در نتیجه مستقیم افزودن بنزین به مخزن سوخت خودروهای دیزلی ایجاد می شود. مهمترین این اثرات به شرح زیر است:

شماره 1 – بدون شروع / توقف

ماشین روشن نمی شود

ماشین روشن نمی شود

در بسیاری از موارد، یک خودروی دیزلی مدت کوتاهی پس از افزودن بنزین به باک سوخت آن، شروع به کار ضعیف می‌کند. این به طور کلی منجر به توقف نهایی و به دنبال آن عدم راه اندازی مجدد، پس از وقوع توقف می شود.

در این مرحله، آسیب سیستم سوخت رسانی و سایش داخلی موتور اغلب قبلاً رخ داده است.

شماره 2 – پیش اشتعال / انفجار

افزودن بنزین به موتور دیزل نیز احتمالاً منجر به شرایطی به نام پیش اشتعال یا انفجار می شود. این امر در نتیجه احتراق نابهنگام است، به دلیل دماهای بالا که توسط ارقام تراکم بالاتر استاندارد موتور دیزل به دست می‌آید.

شناخته شده است که پیش اشتعال منجر به آسیب دیدگی داخلی موتور می شود.

شماره 3 – آسیب به سیستم سوخت

پمپ بنزین بد

پمپ بنزین بد

سوخت دیزل دارای خواص روانکاری طبیعی است که بنزین فاقد آن است. این روغن کاری اضافه شده برای جلوگیری از آسیب به بسیاری از اجزای سیستم سوخت، مانند پمپ های سوخت فشار بالا استفاده می شود. این اجزا را می توان در عرض چند دقیقه بدون این روغن کاری از بین برد.

اثرات بلند مدت (گاز در موتور دیزل)

همچنین تعدادی از اثرات ثانویه وجود دارد که اغلب به افزودن بنزین به مخزن سوخت خودروهای دیزلی نسبت داده می شود. آشکار شدن این اثرات ممکن است سالها طول بکشد، اما با این وجود ارزش در نظر گرفتن را دارد.

شماره 1 – لایه لایه شدن مخزن سوخت

لایه لایه شدن مخزن سوخت

لایه لایه شدن مخزن سوخت

بیشتر مخازن سوخت دیزل با پوشش های ویژه ای پوشانده شده اند تا از تخریب آن جلوگیری شود. هنگامی که در معرض بنزین قرار می گیرند، این پوشش ها به سرعت خراب می شوند.

این می تواند در درازمدت به معنای مشکلات عمده ای برای سلامت سیستم سوخت خودرو شما باشد. در برخی موارد، ممکن است 1-2 سال طول بکشد تا چنین مسائلی خود را نشان دهند.

شماره 2 – آسیب باقیمانده موتور داخلی

یکی دیگر از نگرانی های قطعی مربوط به افزودن بنزین به سیستم سوخت دیزل، آسیب های داخلی احتمالی است که ممکن است متحمل شده باشد، اما بلافاصله مشخص نیست.

اگرچه ممکن است در زمان وقوع حادثه متوجه ساییدگی یا تخریب سریع موتور نشوید، اما این بدان معنا نیست که از همه آسیب ها جلوگیری شده است. در برخی موارد، این آسیب در ابتدا بسیار جزئی است و با گذشت زمان بر شدت آن افزوده می شود.

اگر به طور تصادفی بنزین را در موتور دیزلی قرار دادید چه باید کرد؟

اگر به این نتیجه نگران‌کننده رسیدید که بنزین به مخزن سوخت دیزل خود اضافه کرده‌اید، باید چندین نکته را در نظر داشته باشید.

خودرو را روشن نکنید – اگر مشکوک هستید که به طور تصادفی بنزین را به مخزن سوخت خودروی دیزلی خود اضافه کرده اید، تحت هیچ شرایطی خودروی آسیب دیده را روشن نکنید یا حتی احتراق را در وضعیت “روشن” قرار ندهید. انجام این کار باعث آلودگی فوری سیستم سوخت می شود.

مخزن سوخت را تخلیه کنید – سپس مخزن سوخت خودروی آسیب دیده را در قسمت داخلی آن تخلیه کنید عصبانیت در برخی موارد، این ممکن است شامل انداختن مخزن سوخت برای تسهیل تخلیه باشد.

شستشوی مخزن با گازوئیل – حتی پس از تخلیه مخزن سوخت خودروی آسیب دیده، همچنان ایده خوبی است که خود مخزن را با سوخت دیزل تمیز شستشو دهید. این تضمین می کند که هیچ بنزینی باقی نمی ماند.

پر کردن با گازوئیل – پس از اینکه تمام مراحل بالا به طور کامل انجام شد، باک سوخت خودرو را با گازوئیل تازه پر کنید و به راه اندازی ادامه دهید.

مهم

اگر وسیله نقلیه مورد نظر قبلاً راه اندازی شده و کار کرده است، در اسرع وقت اشتعال را خاموش کنید. خودرو را دوباره راه اندازی نکنید. در عوض، آن را برای ارزیابی بیشتر به نزدیکترین مرکز خدمات قابل اعتماد ببرید.

پیامدهای بیمه و گارانتی

ادعای بیمه رد شد

ادعای بیمه رد شد

تعدادی پیامدهای مرتبط با بیمه و گارانتی وجود دارد که اغلب با سوخت نادرست خودروهای دیزلی همراه است.

تقریباً در هر مورد، سازنده خودرو هرگونه گارانتی باقیمانده پیشرانه را همانطور که هست در نظر می گیرد. البته، این بدان معناست که هیچ پوششی برای کمک به ترمیم هر گونه آسیب ناشی از سوخت گیری نادرست ارائه نخواهد شد.

بعلاوه، بیمه نامه فردی شما بعید است خسارت ناشی از سوخت نادرست فوق الذکر را پوشش دهد، به خصوص اگر این بیمه نامه فقط پوشش مسئولیت را ارائه دهد. حتی بسیاری از خط‌مشی‌های پوشش کامل در مورد پوشش موارد «غفلت» یا عدم توجه تصریح می‌کنند.

چرا سیستم های بهتری برای جلوگیری از اشتباهات سوخت رسانی وجود ندارد؟

وقتی گازوئیل میزنید چه اتفاقی می افتد

وقتی گازوئیل میزنید چه اتفاقی می افتد

تا به امروز، اقدامات حفاظتی کمی برای جلوگیری از سوخت نادرست خودروهای دیزلی وجود دارد. این به احتمال زیاد به دلیل این فرض است که احتمال وقوع خطای انسانی در این زمینه بعید است (که همیشه درست نیست)، و کلی هزینه های اضافی که برای توسعه چنین حفاظتی به جایگاه های سوخت و/یا خودروسازان تحمیل می شود.

در حال حاضر، مهم ترین حفاظتی که برای جلوگیری از حوادث ناگوار با این ماهیت اجرا می شود، استفاده از نازل های سوخت با قطرهای مختلف برای کاربردهای بنزین و گازوئیل است.

مطالب مرتبط: 

تفاوت مکانیک خودرو و برق خودرو

آموزش مکانیک خودرو

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس جهت مشاوره