چگونه لپ تاپ خود را با USB-C شارژ کنیم؟

چگونه لپ تاپ خود را با USB-C شارژ کنیم؟

اکثر لپ تاپ های مدرن دارای کانکتور USB-C هستند، اما همه آنها از این درگاه همه کاره برای شارژ باتری استفاده نمی کنند. به دنبال تجربه شارژ USB-C بدون استرس هستید؟ در اینج مقاله همه مواردی که شما باید بدانید گنجانده شده.

به نظر می رسد این درگاه های USB-C بیضی شکل براق این روزها همه جا هستند. آن‌ها در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در همه جا حاضر شده‌اند، و مرتباً در رایانه‌های شخصی لپ‌تاپ و رومیزی نیز به کار برده می‌شوند. اما اگر به دنبال یک لپ‌تاپ جدید هستید، ممکن است از استفاده از آن برای شارژ علاوه بر این که برای اتصال وسایل جانبی استفاده می شود (به جای یک پورت برق اختصاصی) تعجب کنید.
در میان لپ تاپ هایی که این کار را انجام می دهند، این ویژگی دارای تفاوت های ظریفی است که می تواند از مدلی به مدل دیگر متفاوت باشد. ممکن است گزینه های مختلف شارژ در دسترس باشد، و در لپ‌تاپ‌های امروزی هیچ مشخصات یا برچسب استانداردی نخواهید دید که نشان دهد شارژر چه شکلی می‌تواند داشته باشد یا از کدام پورت‌های USB-C برای شارژ استفاده می‌شود.

آیا می توانم لپ تاپ خود را با USB-C شارژ کنم؟

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های تولید شده در تقریباً هشت سال گذشته می‌شود، پاسخ این است: «بستگی دارد». اگرچه پورت‌های USB-C در لپ‌تاپ‌ها بسیار متداول شده‌اند، و برق USB-C برای لپ‌تاپ‌ها نسبتاً رایج است، اما تغذیه از طریق USB-C استاندارد نیست، و حتی تشخیص اینکه آیا حتی شارژ از طریق آن پشتیبانی می‌شود یا خیر، آسان نیست.
بیایید ساده شروع کنیم. اگر لپ‌تاپ شما دارای دوشاخه USB-C روی آداپتور برق خود است، پاسخ «بله» است. توجه: استفاده از آداپتور برق همراه بهترین گزینه است، زیرا با وات مورد نیاز لپ تاپ شما مطابقت دارد و در عین حال نوع اتصال مناسبی دارد.

کمی اوضاع پیچیده تر می شود وقتی بدانید که سیستم‌هایی مانند Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 9 (2021)، Lenovo Yoga 9i Gen 7 و Microsoft Surface Pro 8 همگی شارژ از طریق USB-C را پشتیبانی می‌کنند اما با سبک متفاوتی از شارژر در جعبه عرضه می‌شوند. اگر می خواهید از پشتیبانی شارژ USB-C استفاده کنید، شما باید کابل برق خود را تهیه کنید.
بسیاری از لپ‌تاپ‌های دارای پورت USB-C شارژر باتری‌های خود را از طریق USB-C ارائه نمی‌کنند. آنهایی که این آپشن را دارند معمولاً یک پورت شارژ اضافی مخصوص ندارند، اما گاهی اوقات یک پورت USB-C با نماد یا برچسب خاصی برای نشان دادن استفاده از آن برای شارژ علامت گذاری می شود، در حالی که در موارد دیگر اینطور نیست.
به طور کلی، لپ‌تاپ‌های قابل حمل نازک از شارژ USB-C پشتیبانی می‌کنند، چه درگاه شارژ اضافی نیز داشته باشند یا نه. در همین حال، لپ تاپ های گیمینگ و سایر لپ‌تاپ‌های دارای کارت گرافیک قدرتمند معمولاً این کار را نمی‌کنند. اما باز دیده شده که برخی از مدل‌های گیمینگ از شارژ USB-C پشتیبانی می‌کنند.
اما به طور بالقوه با سرعتی که در هنگام استفاده نیز باتری تخلیه شود. اگر مطمئن نیستید که لپ تاپ شما می تواند از طریق USB-C شارژ شود، بهترین گزینه این است که مستندات محصول را بررسی کنید یا پشتیبانی سایت سازنده را مطالعه کنید.

آیا شارژ USB-C برای لپ‌تاپ‌ها سریع‌تر است؟

مانند اکثر سوالات در مورد USB-C، پاسخ این است:

“بستگی دارد.” لپ تاپ های ارزان قیمت اغلب با آداپتورهای برق در محدوده 30 تا 65 وات عرضه می شوند. در این مورد، استفاده از یک آداپتور برق ۱۰۰ واتی USB-C به جای آن باید قدرت بیشتری را ارائه دهد، که به طور کلی به شارژ سریع‌تر تبدیل می‌شود. برخی از ویژگی های شارژ سریع در واقع برای استفاده از این وات بالاتر ساخته شده اند. به این معنی که شما می توانید شارژ باتری بیشتری را در زمان کمتری دریافت کنید.
اما باز هم به این سادگی نیست. همچنین مسئله تنظیم برق هم برای آداپتور برق و هم برای لپ‌تاپ وجود دارد، که هر کدام ممکن است جریان برق را تنظیم کند تا مدیریت باتری را ساده‌تر کند. از این رو، برای اطمینان از شارژ بدون مشکل و جلوگیری از آسیب رساندن به باتری، همیشه بهتر است از کابل و آداپتور برق متناوب همراه لپ تاپ یا یکی از آداپتورهای توصیه شده توسط سازنده لپ تاپ استفاده کنید.

بسیاری از لپ‌تاپ‌های قدرتمند در هنگام استفاده بیش از 100 وات نیاز دارند. در این موارد، USB-C ممکن است برای شارژ باتری فقط در زمانی که سیستم خاموش یا بیکار است، مناسب باشد.
اما ممکن است حتی نتواند باتری را شارژ کند چه برسد به اینکه سیستم را به طور همزمان روشن کند.

آیا می توانم لپ تاپ خود را با استفاده از شارژر USB-C دیگری تغذیه کنم؟

یکی دیگر از مزایای شارژ از طریق USB-C این است که برای تغذیه لپ تاپ لزوماً به شارژر خود لپ تاپ نیاز ندارید. بنابراین، اگر فکر کرده اید که چگونه لپ تاپ خود را بدون شارژر همراه آن شارژ کنید، گزینه USB-C جدید ممکن است پاسخگو باشد. با توجه به تقریباً جهانی بودن USB-C، می توانید تقریباً هر شارژر USB-C را به درگاه شارژ USB-C لپ تاپ خود وصل کنید و (در تئوری) برق مورد نیاز را تأمین کنید. که البته با برخی اخطارهایی همراه است.
شما به شارژری نیاز دارید که با وات لپ تاپ شما مطابقت داشته باشد. و ممکن است زمانی که لپ‌تاپ خاموش است بتوانید باتری را کمی شارژ کنید، اما در صورت خالی بودن باتری، برق کافی برای استفاده از رایانه خود را نداشته باشید.

اما هر لپ تاپ USB-C به خوبی با شارژرهای USB-C دیگر کار نمی کند. سازندگان می توانند سازگاری را به شارژرهای خاص و تایید شده محدود کنند.
مطمئن شوید که هر شارژر «پشتیبان» را در خانه یا محل کار امتحان کنید. شما نمی خواهید به شارژری تکیه کنید که نمی تواند کار را در زمان مناسب انجام دهد.

آیا می توانم از شارژر لپ تاپ USB-C برای شارژ مجدد گوشی خود استفاده کنم؟

نگاه کردن به درگاه USB-C گوشی و آداپتور برق USB-C لپ‌تاپ ممکن است یک سؤال دیگر را ایجاد کند: آیا می‌توانم با خیال راحت کابل شارژ لپ‌تاپ را به گوشی خود وصل کنم تا دوباره آن را شارژ کنم؟
خوشبختانه، پاسخ در اینجا معمولاً «بله» است!
همانطور که قبلاً ذکر شد، تنظیم برق بخشی از مشخصات USB-C است و کابل به ظاهر ساده ای که لپ تاپ شما را تغذیه می کند باید به اندازه کافی هوشمند باشد تا بتواند میزان برق ورودی را به مقداری که گوشی شما می تواند تحمل کند کاهش دهد.
اما مراقب نشانه‌های داغ شدن بیش از حد باشید و مراقب پیام‌های هشدار دهنده باشید.

آیا شارژ کردن با USB-C مضراتی دارد؟

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، علیرغم ماموریت اتحاد جهانی برای یکپارچه سازی شکل USB تحت یک کانکتور ساده و آسان، پیاده سازی آن از طریق USB-C می تواند بسیار متفاوت باشد. این بزرگترین ایراد شارژ USB-C است. چندین فرمت وجود دارد که هر کدام دارای مجموعه ای از ویژگی های مجزا هستند،
و کابل‌های تقریباً یکسانی که همه آنها را به هم متصل می‌کنند برای پشتیبانی از انواع داده‌ها و توانی که ممکن است با آن روبرو شوید ساخته نشده‌اند.
یکی از مشکلات بزرگ دیگر USB-C این است که کانکتورها ظریف تر از کانکتورهایی هستند که بسیاری از لپ تاپ ها برای شارژ به آنها اعتماد می کردند. جک USB-C حتی کوچکتر از اندازه کانکتورهای قدیمی USB-A هستند و محافظت از آن ها هنگامی که به لپ تاپ متصل هستند، کار آسانی نیست.

علی‌رغم این چالش‌ها، شارژ USB-C هنگام کار راحت است و احتمالاً یکی از پایه‌های اصلی شارژ باریک و نازک خواهد بود.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس جهت مشاوره