نکات عیب یابی پورت OBD2 کار نمی کند

نکات عیب یابی پورت OBD2 کار نمی کند

نکات عیب یابی پورت OBD2 کار نمی کند

آیا پورت OBD2 روی ماشین شما کار نمی کند؟ آیا از اسکنر تشخیصی استفاده می کنید اما نمی توانید با خودرو ارتباط برقرار کنید؟ شاید شما سعی دارید تست انتشار (مه دود) را پشت سر بگذارید اما نمی توانید زیرا پورت OBD-II برق ندارد.

عیب یابی پورت OBD2 کار نمی کند

پورت OBD-II ممکن است به دلایل مختلفی کار نکند، اما دو مورد از رایج ترین مشکلات ولتاژ پایین باتری 12 ولت یا سوختن فیوز است.

دلایل اصلی کار نکردن پورت OBD2 عبارتند از:

فیوز سوخته

ولتاژ باتری پایین

واحد کنترل موتور بد (ECU)

دسته سیم آسیب دیده

نقص واحد کنترل که تمام ارتباطات خودرو را از بین می برد.

به پین های پورت OBD2 آسیب می رساند.

ابتدا مطمئن شوید که اشتعال را روشن کنید. اگر احتراق را روشن کنید و هنوز برق اسکنر وجود ندارد، مشکل می تواند یکی از مشکلاتی باشد که در زیر توضیح داده شده است.

اگر OBD-II با اسکنر شما ارتباط برقرار نکند، نمی توانید کدهای خطای ذخیره شده در هر واحد کنترل موتور (ECU) را بازیابی کنید. هنگامی که یک اسکنر هنگام وصل شدن به پورت OBD-II خودرو کار نمی کند، مشکل به ندرت یک مشکل اسکنر است.

علاوه بر این، اگر پورت OBD2 شما کار نمی کند، نمی توانید تست انتشار یا مه دود مورد نیاز اکثر ایالت ها را پشت سر بگذارید.

محل درگاه آکورا TL obd2

اگر ارتباطی بین اسکنر OBD2 و پورت OBD خودرو وجود نداشته باشد، رایج‌ترین مشکل سوختن فیوز، عدم برق رسانی به پورت، سیم‌کشی کوتاه یا خرابی ماژول است که شبکه منطقه کنترل خودرو (اتوبوس CAN) را خراب می‌کند.

با این حال، چگونه می توانید تشخیص دهید که کدام یک از این دو مقصر هستند؟ برای کمک به شما در این زمینه، متوجه خواهیم شد که چه چیزی ممکن است باعث توقف کار اسکنر OBD-II شود.

عیب یابی پورت OBD2 کار نمی کند

اگر پورت OBd کار نمی کند، ابتدا می خواهید دلایل ساده احتمالی را بررسی کنید.

1. فیوزها را بررسی کنید

مانند هر قطعه الکتریکی دیگر، فیوز وجود دارد. در صورت منفجر شدن، پورت هیچ سیگنالی دریافت نمی کند و باعث غیر فعال شدن آن می شود.

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا ممکن است این مورد باشد، مشاهده داشبورد هنگام روشن کردن جرقه است. اگر چراغ چک موتور در این مدت روشن نشود، فیوز منفجر می شود.

فیوزها را در جعبه فیوز واقع در محل موتور و کنار داشبورد بررسی کنید. درپوش جعبه فیوز را بکشید و فیوزها را به دقت بررسی کنید

بسیاری از وسایل نقلیه با استفاده از فیوز فندکی از پورت اتصال اتصال داده محافظت می کنند. این بدان معناست که ممکن است فیوز با برچسب پورت OBD-II نداشته باشید.

2. باتری خودرو را بررسی کنید

اسکنر OBD2 نمی تواند با خودرو ارتباط برقرار کند زیرا ولتاژ خودرو بسیار پایین است. ولتاژ خودرو باید در زمانی که خودرو خاموش است حدود 12.5 و زمانی که موتور روشن است حدود 14 ولت باشد.

اگر در حال تشخیص خودرو هستید، موتور خاموش است و ممکن است ولتاژ به زیر 10 ولت کاهش یافته باشد. بسیاری از واحدهای کنترل در خودرو به درستی کار نمی کنند یا حتی روشن می شوند که منجر به خطای ارتباطی نمی شود.

3. پین های پورت OBD آسیب دیده

خم شدن پین ها در پورت OBD-II یکی دیگر از دلایل احتمالی کار نکردن پورت OBD است. این سوکت های تشخیصی کانکتورهای الکتریکی با سیم هایی هستند که در داخل آنها قرار گرفته اند.

پین ها می توانند به داخل فشار داده شوند، خم شوند یا در پشت دوشاخه جدا شوند.

با گذشت زمان، یک یا چند پین ممکن است شل شده و در نهایت از سوکت خارج شوند. ساده ترین راه برای بررسی این موضوع، جستجوی پین های فلزی در داخل سوراخ های درگاه است.

همچنین ولتاژ بین پایانه های T4 و T16 را اندازه گیری کنید که باید حدود 12 ولت باشد.

4. ECU معیوب

خرابی ماژول کنترل ممکن است دلیل عدم اتصال شما به وسیله نقلیه از طریق درگاه OBD-II باشد. خودروهای امروزی در برخی موارد می توانند بیش از 30 ماژول کنترل داشته باشند. اگر یک ماژول از کار بیفتد، می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در شبکه CAN شود و از ارتباط با ماژول های دیگر جلوگیری کند.

همچنین، اسکنر OBD-II معمولاً به یک ماژول دروازه متصل می شود. اگر آن ماژول معیوب یا خراب باشد، ممکن است نتوانید با هیچ یک از ماژول های دیگر ارتباط برقرار کنید. اگر به ماژول معیوب مشکوک هستید، آن را از برق بکشید و اسکنر را دوباره وصل کنید تا ببینید آیا به ماژول های دیگر خودرو وصل می شود یا خیر.

5. دسته سیم آسیب دیده

اتصال اتصال سیم به پورت OBD-II می تواند باعث عدم ارتباط پورت شود. پورت OBD-II دارای ترمینال مثبت و منفی است. آنها را با مولتی متر از نظر برق بررسی کنید. مولتی متر دیجیتال شما باید حدود 12 ولت بین دو ترمینال را نشان دهد.

یکی دیگر از مشکلات رایج که باعث می شود پورت OBD از کار بیفتد آسیب آب یا سیل است. در یک وسیله نقلیه آب گرفتگی، آب ممکن است در دسته سیم نفوذ کند و باعث جلوگیری کوتاه شود، که باعث مشکلات ECU یا سوختن فیوز و برق به درگاه OBD-II می شود.

6. اسکنر خطا

خوب، بله، ممکن است اسکنر معیوب باشد. اگر مشکوک هستید که اسکنر مشکل دارد، آن را به وسیله نقلیه دیگری وصل کنید تا بررسی کنید که آیا کار می کند یا خیر.

گاهی اوقات مشکل می تواند این باشد که اسکنر OBD-II که استفاده می کنید از پروتکل ارتباطی مورد استفاده وسیله نقلیه شما پشتیبانی نمی کند. سعی کنید کدها را با استفاده از یک اسکنر دیگر بخوانید.

اسکنرها و ابزارهای تشخیصی در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند، اگرچه همه آنها باید با هر خودروی سازگار با OBD-II کار کنند. با این حال، برخی از دستگاه‌ها با مدل‌ها یا مدل‌های خاصی کار نمی‌کنند. این معمولاً به یک پروتکل تشخیصی بستگی دارد که ممکن است بین تولید کنندگان و سال های مدل متفاوت باشد. برای جلوگیری از چنین شرایطی، مطمئن شوید که اسکنر شما با ماشین شما سازگار است.

پورت acura obd2

مانند پورت OBD-II، اکثر ابزارهای تشخیصی فیوز دارند که از اتصال کوتاه و اضافه بار الکتریکی محافظت می کند. رایج ترین حالتی که در آن ممکن است منفجر شود زمانی است که کاربر آن را به یک پورت آسیب دیده یا مرطوب وصل می کند. در مورد اسکنرهایی که فقط هنگام اتصال به ماشین روشن می شود، تشخیص خرابی آن ممکن است دشوار باشد. ساده ترین راه برای حل این معضل، اتصال آن به وسیله نقلیه دیگری است.

نتیجه

شما به یک پورت OBD-II در حال کار نیاز دارید تا عیب یابی را اجرا کنید و متوجه شوید که چه مشکلی در خودرو وجود دارد. به علاوه، پورت OBD-II باید برای گذراندن تست انتشار وضعیت (تست مه دود) کار کند.

دو دلیل رایج که درگاه OBD2 کار نمی کند، پایین بودن ولتاژ باتری خودرو یا سوختن فیوز اتصال دهنده داده لینک (درگاه OBD2)، خروجی سیگار یا رادیو است.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس جهت مشاوره