۵ نشانه داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

5 نشانه داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

5 نشانه داغ شدن بیش از حد موتور خودرو

آیا نگران این هستید که ماشین شما گرمتر از حد معمول کار کند؟ گرمای بیش از حد موتور یک مشکل جدی است و هرگز نباید آن را نادیده گرفت. خوشبختانه، وسیله نقلیه شما اغلب چندین علامت هشدار را قبل از وقوع فاجعه ارائه می دهد.

اما مراقب باشید! همه علائم آنطور که انتظار دارید واضح نیستند و برخی از باورهای رایج در مورد گرمازدگی افسانه محض هستند. بیایید به محتمل ترین علائم نگاه کنیم و برخی از تصورات نادرست در مورد این مسئله بالقوه پرهزینه را از بین ببریم.

دماسنج بالا می رود اما ماشین بیش از حد گرم نمی شود

علائم رایج داغ شدن بیش از حد موتور

علائم رایج داغ شدن بیش از حد موتور

گرمای بیش از حد خودرو اغلب با تعدادی از علائم ثانویه همراه است که از دست دادن تعدادی از آنها نسبتاً دشوار است. کسانی که توانایی شناسایی این علائم را دارند، معمولاً می‌توانند از طریق واکنش سریع خود آسیب‌های جانبی موتور را به حداقل برسانند.

شماره 1 – بازخورد نور سنج/دما

چراغ دمای مایع خنک کننده

چراغ دمای مایع خنک کننده

یکی از نشانه های بارز گرم شدن بیش از حد موتور، افزایش سریع سوزن گیج دمای خودروی آسیب دیده یا روشن شدن ناگهانی چراغ هشدار دما است.

هر دوی این عملکردها به عنوان کمک بصری برای جلب توجه راننده به رویداد گرمای بیش از حد در حال وقوع عمل می کنند. اما به خاطر داشته باشید که ممکن است یک دماسنج به درستی کار نکند و باید به علائم اضافی تکیه کنید.

شماره 2 – ظاهر Steam

ظاهر Steam

ظاهر Steam

یکی دیگر از نشانه های کلاسیک گرم شدن بیش از حد موتور، ظاهر بخار خروجی از زیر کاپوت خودرو است.

این می تواند نشان دهد که خود سیستم خنک کننده دچار نشتی شده است، یا می تواند نشان دهنده این باشد که فشار سیستم خنک کننده بیشتر از فشاری است که درپوش رادیاتور خودرو برای آن درج شده است.

شماره 3 – رایحه های “گرم”.

AC ماشین بوی بدی می دهد

AC ماشین بوی بدی می دهد

اگرچه از نظر مفهومی تا حدودی ابتدایی است، اما باید به خاطر داشت که تمام حواس شما می توانند در هنگام تلاش برای تشخیص گرمای بیش از حد ارزشمند باشند. در بسیاری از موارد، هنگام گرم شدن بیش از حد، می توانید بوی سوختگی را از طریق حس بویایی تشخیص دهید.

در این شرایط، بوی لاستیک یا پلاستیک سوخته اغلب آشکار می شود.

شماره 4 – ظاهر مایع خنک کننده روی زمین

نشت مایع خنک کننده

نشت مایع خنک کننده

اگر وسیله نقلیه شما در هنگام ترافیک به طور نامنظم شروع به کار کرده است و یک بازرسی سریع حوضچه ای از مایع خنک کننده را در زیر محفظه موتور پیدا کرده است، احتمالا داغ شدن بیش از حد مقصر است.

بازرسی بیشتر باید حول محور تعیین محل نشت مایع خنک کننده مورد نظر باشد. اما به خاطر داشته باشید که همه نشتی های مایع خنک کننده آشکار نیستند.

شماره 5 – صداهای غیر عادی موتور

صدای عجیب موتور

صدای عجیب موتور

در بسیاری از موارد، رانندگان گزارش می دهند که با شروع گرم شدن بیش از حد وسیله نقلیه، صداهای عجیب یا غیرعادی موتور می شنوند. این صدا می تواند از صدای کوبیدن تا صدای پرتاب یا غرغر مداوم متفاوت باشد.

در هر صورت، این صداها به عنوان محصول جانبی مایع خنک کننده که در حالت فوق گرم در اطراف جریان دارد، ایجاد می شود.

وقتی مشکوک به گرمای بیش از حد هستید چه باید کرد

اولین مورد از کسب و کار زمانی که انتظار می رود گرمای بیش از حد انتظار می رود، شامل کشیدن سریع آن است تا مطمئن شوید که احتمال آسیب موتور به حداقل می رسد.

یک موتور زمانی که در حالت گرمای بیش از حد کار می کند می تواند در کوتاه مدت به شدت آسیب ببیند. در بسیاری از موارد، هزینه های مربوط به اصلاح این آسیب می تواند بسیار بیشتر از هزینه مورد نیاز برای رفع علت اصلی گرمای بیش از حد خود باشد.

بخار از رادیاتور

بخار از رادیاتور

بخار از رادیاتور

اگر نمی‌توانید فوراً به روش ایمن جلو بروید، گرمای وسیله نقلیه خود را به «بالا» تبدیل کنید تا انرژی حرارتی را به سریع‌ترین شکل ممکن دفع کنید. به جست و جوی ایمن ادامه دهید و در اسرع وقت از جاده خارج شوید.

هنگامی که ایمن پارک کردید، خودرو را هنگام احتراق خاموش کنید و صحنه را مشاهده کنید. به دنبال نشانه هایی از جوش، مانند بخار خروجی از زیر کاپوت باشید.

هشدار

به هر دلیلی سعی نکنید درپوش رادیاتور خودرویی که بیش از حد گرم شده است را بردارید. تلاش برای انجام این کار می تواند منجر به سوختگی شدید یا سایر اشکال آسیب شود.

قبل از انجام چنین اقداماتی منتظر بمانید تا سیستم خنک کننده خودرو به طور کامل از فشار خارج شود. این کاهش فشار ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

هنگامی که درپوش رادیاتور خودرویی که قبلاً بیش از حد گرم شده است برداشته شد، سیستم خنک کننده را با مایع خنک کننده درجه مشخص شده پر کنید. قبل از انجام این کار سعی نکنید وسیله نقلیه مورد نظر را حرکت دهید.

توجه: اگر در شرایط اضطراری است و وسیله ای برای تهیه مایع خنک کننده ندارید، ممکن است آب تمیز (ترجیحاً مقطر) به رادیاتور اضافه شود. اگرچه ایده آل نیست، اما بهتر از هیچ است.

حتی پس از انجام این مراحل، وسیله نقلیه نباید بیش از حد لازم برای جابجایی آن به نقطه مناسب جهت تسهیل تعمیر حرکت داده شود، زیرا ممکن است گرمای بیش از حد مکرر رخ دهد.

پیامدهای بالقوه نادیده گرفتن موضوع

هر شکلی از گرمای بیش از حد موتور را هرگز نباید نادیده گرفت، صرف نظر از شدت آن. گرمای بیش از حد می تواند به سرعت منجر به آسیب شدید داخلی موتور شود، که اغلب آنها نسبتاً پرهزینه هستند برای اصلاح

علاوه بر این، تکرار مکرر گرمای بیش از حد می تواند به اندازه یک رویداد طولانی مدت گرمای بیش از حد مضر باشد.

گرمای بیش از حد موتور، هنگامی که نادیده گرفته شود، می تواند منجر به افزایش وقوع خرابی واشر سر و/یا ترک خوردن سرسیلندر شود. خرابی‌های این نوع معمولاً برای رفع نیاز به تعمیرات اساسی دارند و می‌توانند به سرعت از 1000 دلار در مجموع هزینه‌های تعمیر تجاوز کنند.

بنابراین، نادیده گرفتن یک مسئله گرمای بیش از حد از هر نوعی می تواند به سرعت با بازی با آتش و همچنین مشکلات مالی شدید برابری کند.

اگر شک دارید، همیشه به طور پیش فرض برای دریافت نظر حرفه ای در مورد هر و همه مواردی که در مورد گرمای بیش از حد موتور مشهود است، مشورت کنید. انجام این کار نه تنها باعث صرفه جویی قابل توجهی در پول شما می شود، بلکه از گیر افتادن شما در کنار جاده در شرایطی کمتر از مهمان نوازی جلوگیری می کند.

البته، کسانی که در بخش DIY باهوش هستند، ممکن است خودشان نیز در رسیدگی به چنین مسائلی، اغلب با موفقیت بالایی، فکر کنند.

آمادگی و پیشگیری

آمادگی و پیشگیری

آمادگی و پیشگیری

چندین نکته کلیدی وجود دارد که رانندگان باید در نظر داشته باشند که تا حد زیادی به جلوگیری از بروز گرمای بیش از حد کمک می کند.

اولین مورد از این نکات کلیدی این است که ارزش بازرسی دوره ای خودرو را نباید نادیده گرفت. شیلنگ‌ها، تسمه‌ها و سایر اجزای حیاتی که سیستم خنک‌کننده خودرو را تشکیل می‌دهند یا عملکرد آن را تسهیل می‌کنند، باید در هر بازه زمانی تعویض روغن به دقت بررسی شوند.

سطح مایع خنک کننده سیستم نیز باید بالا باشد. هر قطعه فرسوده یا آسیب دیده ای که در حین بازرسی یافت می شود باید فوراً تعویض شود. انجام این کار می تواند از خرابی نابهنگام در حین حمل و نقل، همراه با آسیب احتمالی ثانویه که ممکن است در زمان گرم شدن بیش از حد رخ دهد، جلوگیری کند.

به زبان ساده، تعویض شیلنگ رادیاتور در شرایط مشکوک بیمه ارزانی در برابر خرابی های انبوه است.

همچنین می‌توانید 2 تا 3 گالن آب مقطر را در گوشه‌ای از صندوق عقب خود ببندید، مخصوصاً هنگام رانندگی در دمای شدید تابستان. این به یک راننده اجازه می دهد تا سیستم خنک کننده وسیله نقلیه خود را مجدداً پر کند تا در صورت ایجاد جوش مایع خنک کننده، به نزدیک ترین شهر لنگ بزند.

مطالب مرتبط:

راهنمای جامع شغل مکانیکی + میزان درآمد

اگر کمک فنر خراب باشد چه میشود

اگر بنزین را در موتور دیزل بریزید چه اتفاقی می افتد؟

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس جهت مشاوره